donderdag 15 januari 2009

Verschroeide aarde versus ambtelijk opportunisme



55.000 Amerikanen streden tegen 25.000 Japanners tegen op Iwo Jima. Deze hadden zich in kilometerslange gangen in het zwarte gesteente ingegraven en gaven zich NIET over.

Ze hebben eiland uiteindelijk veroverd, maar het heeft ze meer dan helft van de troepen gekost. Meer dan op D-day. Dit is ongekend in de krijgsgeschiedenis.

De paar honderd overlevende Japanners waren meest POW’s. De Amerikanen kregen Iwo Jima, maar tegen welke prijs?

De Sovjets streden in Stalingrad onder Zjukov tegen de Duitsers. Ze hadden allemaal een hemd, maar een geweer had slechts iedere tweede man. Gelukkig had de ander de kogels. De prijs was ongekend hoog, maar als de Russen niet de moed hadden opgebracht, was ik niet geboren of was dit stuk in het Duits opgesteld.

Kutuzov paste mijn favoriete strategie toe tegen Napoleons Grande Armée: De verschroeide aarde. Geweldig! Het land was leeg. Napoleons troepen verhongerden.

De theorie van de verschroeide aarde is welhaast de antoniem van opportunisme. Het kost wat - misschien alles - , maar dan heb je ook wat. Het werkt altijd.

In mijn strijd tegen de Belastingdienst pas ik ‘m 26 jaar toe. Vanaf mijn 10e pas ik de theorie toe in mijn contacten met onderdrukkers in het algemeen. Het kost mij veel. Bijna alles. Maar ik kan niet anders. Het geeft mij vleugels! Nooit een concessie. Nooit! Liberty or death.

Ik bied geen verhaal. Stoevelaar helaas wel. Maar mij is gebleken dat hij bereid is alles op het spel te zetten.

Moral courage.

Liever op de benen sterven dan op de knieën verder leven. Daar gaat het om. Dat doet de opportunist bijdraaien. Die wil koste wat het kost overleven. Dat is zijn zwakte.