Habeas Corpus - The moment the slave resolves that he will no longer be a slave, his fetters fall. Freedom and slavery are mental states. - Ch. Badger II
maandag 27 april 2009
nederland een hegemonie?
Charlotte Badger IV in cc:
Mr Niemandsverdriet,
Nederland is een hegemonie, dus geen mengvorm met een contractmaatschappij, zoals U stelt. Binnen een hegemonie is er geen sprake van symmetrie tussen partijen. Slechts één partij - de staat - kan binnen transacties zelfstandig handelen en bevelen afdwingen. Andere partijen MOETEN volgen.
De onderworpene is geen eigenaar van zijn eigen lichaam en haar voortbrengselen. Men kan niet een beetje eigenaar zijn, of een beetje niet. Men is slaaf OF meester over zijn eigen leven.
Nederland is primair georganiseerd langs lijnen van bevelen en onderwerping.
Een vrije maatschappij daarentegen, is georganiseerd langs lijnen van onderlinge overeenstemming. Dit komt in Nederland niet voor, al kan dit misschien zo lijken.
U onderschrijft de tirannie van het staatsoptreden, maar haalt voor de economische orde het voorbeeld van Uwe bakker aan. Dit gaat echter mank. Ik heb nimmer ingestemd met de heffing van Btw bij de aanschaf van brood. Ik MAG niet met slechts de bakker een relatie aangaan. Ik MOET een derde partij accepteren: de staat.
U kunt misschien denken dat "brood kopen" een op vrijwilligheid en gelijkwaardigheid gebaseerde transactie is, de bakker zou dit eveneens kunnen denken, maar het is niet waar.
De staat legt steeds een dwingende consequentie op bij het stillen van honger. Feitelijk treedt de bakker bij iedere transactie op als onvrijwillige en onbezoldigde belastingontvanger en daarmee is de transactie niet een zuiver economische deal.
Voorts overweeg ik dat elke belasting een vorm van slavernij is. Er is immers geen verschil of iemand voor zijn meester een corvee moet verrichten, of dat hij zijn verdiensten over een bepaalde arbeidsperiode moet afstaan. Beide situaties zijn binnen de economische methode natuurlijk onbestaand.
Wanneer nu de slaaf zijn Astra in de vinexwijk heeft geparkeerd en in zijn hut voetbal zit te kijken is hij nog steeds 100% slaaf. Zijn onderwerping duurt voort, al is hij tijdelijk "vrij".
Een slaaf is slechts slaaf af, na te zijn vrijgekocht. Moderne slaven kunnen dit niet doen, of laten doen.
Geen mengvorm met een economische ordening dus. Ik waardeer spreken van een economische methode, omdat slaven elkaar brood of werktuigen mogen verkopen binnen een volledig gereguleerd kader als arbitrair, met Uw welnemen.
Saluut,
IV