maandag 9 maart 2009

voorhuiden


In cc van IV:

Heer Prevel, saluut,

Gelieve Uw aanzoeken te staken. Wat haalt U in Uw hoofd? Zoek een burgervrouw in plaats, heus.

Ik ben trouwens geen lachebek en Uw grappig bedoelde dichtsels deprimeren mij.

Denkt U erom, ik lach slechts als collaborateurs des belastingwezens huilend bijten in hun kussen en diep verlangen naar de dood.

Wel stemde deze grap van het oude volk mij vrolijk:
De paapse belastingcontroleur en de Rabbi

Een belastingcontroleur uit West Friesland ging langs bij een kleine synagoge te Hoorn.

Terwijl hij de boeken controleerde vroeg hij de Rabbijn: “Ik zie dat u veel kaarsen koopt, wat doet U eigenlijk met het overgebleven kaarsvet?”

Goede vraag”, sprak de geestelijke, “Dat sparen we op en geven het terug aan de fabrikant. Een keer in de zoveel tijd sturen ze ons dan een doos met gratis kaarsen toe.”

“O” zei de belastinginspecteur, enigszins teleurgesteld dat zijn ongewone vraag een praktisch antwoord had. Maar onverstoorbaar ging hij door met zijn zuigende vragen: “En hoe gaat dat dan met de matzes? Wat doet u met de kruimels?”

“Ah!” zei de Rabbijn, en realiseerde zich dat de inspecteur hem in een hoek wilde drijven. “Wij verzamelen de kruimels en geven deze terug aan de fabrikant. Een keer in de zoveel tijd sturen ze ons dan een doos met gratis matzes toe.”

”Ik begrijp het,” antwoordde de inspecteur, snel denkend over hoe hij het deze slimme Rabbijn verder moeilijk kon maken.

“Nou Rabbijn, dan rest me nog éen vraag, wat doet u met alle overblijfselen van de besnijdenissen?”

“Wist U dat niet? Ook hierbij verspillen wij niets!” antwoordde de Rabbijn. ”Wij verzamelen alle stukjes voorhuid en sturen deze aan Uwe burelen aan de Nieuwe Steen te Hoorn. Een keer in de zoveel tijd sturen ze ons dan een hele lul om de boeken te controleren."
Tot zover heer Prevel,

Saluut,

& enjoy the fight,

IV