maandag 2 maart 2009

ex opruier Stanley Brown: "arresteren die opruiers!"


Racisme als kankergezwel

HISTORISCH IS wit en zwart racisme, discriminatie en de daaruit voortvloeiende wederzijdse haat een met taboes omgeven infrastructureel onderdeel van onze gemeenschap. Jarenlang heb ik dan ook tevergeefs verkondigd dat de voornaamste oorzaak van 30 mei racisme is en niet economische uitbuiting zoals de economische machten en geschiedvervalsers op het eiland ons willen laten geloven. Ik heb dan ook altijd gezegd dat op het moment dat een organisatie opstaat, die een tweede 30 mei wil, dit weer te organiseren valt. Deze organisatie, de ‘Aliansa Patriótiko’, bestaat vandaag en racisme is als een kankergezwel blijven voortwoekeren in onze gemeenschap. Wat nu? Ad hoc moet men de koorts onderdrukken en daarna als de bliksem gaan werken aan een duurzaam genezingsproces, dat moet beginnen met nationale excuses van de koningin en de premier van Nederland, het openbaar maken van alle stranden, de economische tweedeling (het minimumloon moet onmiddellijk 15 procent stijgen) en de ongeschooldheid in de gemeenschap kleiner maken. Bewustwordingsprocessen op radio en tv moeten de eenzijdige eurocentristische beeldvorming van wat mooi, ijverig, spaarzaam, intelligent is doorbreken en multicultureel maken. We moeten verder zoals de BES-eilanden, zo vlug mogelijk een integraal onderdeel worden van Nederland, met gelijke rechten en plichten.

Ongevraagd wil ik verder als ervaringsdeskundige, gezien mijn veroordelingen in het verleden als opruier, advies geven hoe de koorts te beteugelen en op te treden tegen de opruiers Cooper, Navarro, Cova, Wiels en Pierre.

Ik voorspel namelijk als na de gebeurtenis van donderdag de gevestigde orde mijn advies niet opvolgt er voor het eind van het jaar een op racistische gronden gepleegde moord zal plaatsvinden op een Europees Nederlandse toerist en dat verschillende stagiaires aangerand zullen worden.

Gebruikmakend van de jurisprudentie moet men onmiddellijk overgaan tot arrestatie van de vijf opruiers, hen voorgeleiden en proberen tot een veroordeling te komen. Men moet het distantiëren van Cooper en Navarro niet serieus nemen. Het is net als het dooddoenertje dat elke drugssmokkelaar gebruikt; dat hij niet wist dat in het koffertje drugs zat. Cooper en Navarro weten vandaag net zo goed, zoals ik het vroeger ook wist, waar ze mee bezig zijn. Alleen mijn doel was anders dan die van hen. Ik had een collectief idealistisch, ideologisch doel, zij een persoonlijk, opportunistisch, corrupt doel. Ik ben het Petrusgedrag van hen ook meer dan beu. Vandaag zijn ze het met Wiels eens. Demonstreren ze met hem voor het Marriott Hotel en in Hofje Biesheuvel, stemmen met hem mee in de Eilandsraad, maar als de vlam in de pan valt distantiëren zij zich van hem voordat de haan drie keer heeft gekraaid.

De familie Moreno moet een beloning uitloven voor wie de dader kan aanwijzen die hun familielid, dat nog op de intensive care ligt, met een baksteen heeft bekogeld. Hij is de joker in het kaartenspel en kan de veroordeling van de Grote Vijf rondmaken. Een inktvis vernietig je door de kop om te draaien niet door een tentakel af te snijden. Als men in 1967 naar R. Isa had geluisterd was Willemstad niet verbrand. Overigens een brand waar ik gezien zijn doelstelling en het positieve dat het heeft bereikt nog steeds achter sta maar achter de moord op een Europees Nederlandse toerist sta ik niet. Toen niet en nu niet.

Het OM kan zoals in het verleden de kat uit de boom kijken en wachten tot de eerste toerist vermoord is maar ze kunnen ook nu optreden en de leiders arresteren voordat hun aanhang groeit. Niets doen zal ook als gevolg hebben dat mensen meer en meer het recht in eigen hand gaan nemen.

De wapenhandel floreert deze dagen. Een Venezolaans pistooltje dat verleden week bij de barkjes nog 300/400 kostte, kost sinds vrijdag 600/700 gulden.

Wie het eerste schot zal lossen: de bende van de vijf opruiers of een onschuldige stagiaire zal de tijd uitmaken maar dat schot komt er wel voor het einde van dit jaar als het OM niet de hoofdschuldigen arresteert maar blijft azen op hun legertje. In een land met zoveel werkloze arme ongeschoolden is een bende met een beetje drank (drugs) en geld zo weer gevormd of niet, Aliansa Patriótiko? Onze vlag is vanaf vandaag besmeurd met het bloed van Carlos Moreno en ik schaam me een beetje Curaçaoënaar te zijn.
STANLEY BROWN